Perukirja, perinnönjako, ositus, testamentti

16.05.2024 | Yhteistyö

Yhteistyökumppanimme Lakihelpin perustajaosakas Katariina Ruuskanen, Juristi, OTM kertoo haastattelussamme, mitä virallisista asiakirjoista tulisi tietää


Moni varmasti havahtuu tärkeisiin asiakirjoihin liian myöhään. Miten neuvoisit varautumaan erilaisiin elämäntilanteisiin ennalta? Milloin on aika saada tärkeät paperit järjestykseen?

On totta, että monesti ajatellaan, että lakiasiat hoidetaan kuntoon sitten, kun esimeriksi varallisuutta on karttunut paljon. Harmillisesti meille kenelle tahansa voi sattua milloin tahansa – mitä tahansa. Ihan jokainen varallisuus -ja perhetilanne sisältää riskejä, jotka voi taklata helposti vain parilla juridisella asiakirjalla.

Monesti myös ajatellaan, että paperit hoidetaan kuntoon sitten, kun ollaan eläkkeellä. Perheen toimeentulo on kuitenkin haavoittuvaisin usein juuri silloin, kun ollaan vielä nuoria tai kun lapset on alaikäisiä. Monesti ei myöskään tiedetä, ettei yhteisen talon puolikas välttämättä periydy omalle puolisolle ilman testamenttia, jos toiselle käy jotain.

Jo jokaisen täysi-ikäisen kannattaa siis hoitaa lakiasiat kuntoon ja käydä ne juristin kanssa läpi sekä päivittää niitä elämän-, varallisuus- ja perhetilanteen muuttuessa.

Voiko virallisia asiakirjoja muuttaa helposti, jos oma elämäntilanne sitä edellyttäisi esimerkiksi perhetilanteen muuttuessa? Vai onko tälloin parempi aloittaa alusta?

Elämäntilanteen muuttuessa viralliset asiakirjat on helppo päivittää yhdessä juristin kanssa. Juridisista syistä ja tulkinnallisten tilanteiden välttämiseksi asiakirjat tehdään kuitenkin usein uusina asiakirjoina eikä esimerkiksi omia lisäyksiä asiakirjoihin kannata tehdä. Päivitykset kannattaa käydä juristin kanssa läpi toki siitäkin syystä, että juristi tietää mahdollisista lakipäivityksistä, jotka voi vaikuttaa asiakirjan laadintaan.

Juristia kannattaa päivitystilanteissa käyttää myös siitä syystä, että juristi kirjoittaa asiakirjan laatijan toiveet määräyksinä oikeaan muotoon, joilla toivotut lopputulokset saadaan varmasti voimaan. Tästä syystä muutokset on hyvä vähintäänkin tarkistuttaa juristilla.

Erityisesti verkkolakitoimistoissa asiakirjojen päivitys tai tarkistuttaminen onnistuu helposti, nopeasti ja ilman ajanvarausta.

Voiko kuka tahansa auttaa minua esimerkiksi testamentin teossa? Voinko kirjoittaa itse mieluisan? Todistajat pitää varmaan ainakin olla?

Olen juristina ollut tilanteissa, joissa esimerkiksi juuri testamentti on laadittu itse, siihen on käytetty valmista pohjaa tai laadintaan on käytetty sopimuskonetta. Usein nämä tilanteet ovat olleet kuolinpesän osakkaille yllättäviä ja ikäviä, esimerkiksi perinnön jakautumisen tai veroseuraamusten osalta. Tästä syystä en juristina tai omien kokemusten perusteella uskalla suositella, että testamentti tehtäisiin ilman juristia.

Jos testamentin laatii itse, suosittelen sen tarkistuttamista juristilla. Usein samaan hintaan kuitenkin saisi valmiin juristin laatiman testamentin, joka kysyy asiakkaalta, miten ideaalitilanteessa asiat hänen kohdallaan menisivät ja laatii sen pohjalta asiakkaalle oikeanlaisen testamentin.

Testamentissa täytyy olla todistajat todistuslausuman kera ja sen pitää olla päivätty. Testamentti on hyvä olla kirjallisessa muodossa ja se tulisi nimetä testamentiksi. Sen lisäksi itse määräykset kannattaa tosiaan laatia oikeanlaisiksi sekä lisätä tietyt määräykset joilla voi saavuttaa verohyötyjä.

Missä tällaisia asiakirjoja säilytetään? Pitääkö kaikesta olla musteella allekirjoitettua vai voiko nykyään jo toimia etänä ja sähköisesti näissä asioissa?

Asiakirjoja voi säilyttää esimerkiksi kotona turvallisessa paikassa, jonne tarvittavilla henkilöillä on pääsy. Joskus asiakirjoja säilytetään myös pankin asiakirjasäilytyksessä. Jotkut asiakirjat vaativat rekisteröintiä, kuten avioehto, kun edunvalvontavaltuutus taas rekisteröidään digi- ja väestötietovirastoon vasta sitten, kun se halutaan laittaa voimaan.

Osa perhe- ja perintöoikeudellisista asiakirjoista täytyy kirjoittaa vielä mustekynällä ihan käsin, kuten esimerkiksi testamentti. Osan voi allekirjoittaa sähköisesti. Tämä riippuu siis asiakirjasta ja siitä, mitä laki sen allekirjoituksesta määrää.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös jokin näistä:

Ei tuloksia

Hakemaasi sivua ei löytynyt. Yritä muuttaa hakuasi, tai käytä yläpuolella olevaa navigointia löytääksesi kirjoituksen.

Liity postituslistallemme